Príznak veľmi často mylne pripisovaný turbodúchadlu. Aj keď hluk rastie a klesá úmerne s otáčkami motora, nemusí to byť turbodúchadlo. Vo väčšine prípadov je hluk spôsobený netesnosťami v sacom alebo výfukovom systéme motora.
Hluk môže pochádzať
- netesnosti v sacom systéme motora („za“ kompresorom – hadice a vzduchovody, medzichladič, sacie potrubie, tesnenie)
- netesnosti vo výfukovom systéme („pred“ a „za“ turbínou – tesnenie, výfukové potrubie, chladič výfukových plynov v systéme EGR – ak je prítomný, výfukové potrubie)
- ložisko alternátora
- valčeky v rozvodovom systéme
- iné pohyblivé časti v motorovom priestore
Dôvody priamo súvisiace s turbodúchadlom
- vysoká podváha rotačného systému
- vôľa na hriadeli turbodúchadla – jej zväčšenie spôsobuje trenie lopatiek o kompresor a skrine turbíny a mechanické poškodenie lopatiek
- mechanické poškodenie lopatiek kompresora alebo turbíny
- problém s pohyblivosťou alebo ovládaním vypúšťacieho ventilu/ systému s premenlivou geometriou prasknutia skrine turbíny
Miesta, kde dochádza najčastejšie k únikom
Možnosti, ako ho správne identifikovať
- Hlasité húkanie, hlboké, najvýraznejšie v oblasti nízkych otáčok motora napr. pri rozjazde a so zvyšujúcimi sa otáčkami postupne mizne, prípadne utícha (červené označené úniky)
- Príčina 1 - staré tesnenie, tzn. nevymenené za nové
- Príčina 2 - nedokonalé dotiahnutie skrutkových spojov, zvody na hlave, prípadne pripojenie turbodúchadla na zvody
- Pískanie, vysoký tón, zosilňujúci s otáčkami motora (modro označené úniky)
- Príčina obyčajná – nedokonalý spoj v oblasti vysokého tlaku vzduchu
- Príčina 1 – kompresorové koleso má chybu v podobe úlomku alebo opotrebovania
Všeobecne možno ale povedať, že väčšina turbodúchadiel pri bežnej jazde je počuteľná, ale veľmi decentne, zvuk neobťažuje. Väčšinou počuteľné pre človeka skôr znalého danej problematiky, na rozdiel od hluku, ktorý spozná aj laik, že nie je správne, čo môžu byť prípady popísané vyššie.