• Blog
  • Únik oleja okolo alebo cez turbodúchadlo

Únik oleja okolo alebo cez turbodúchadlo

Únik oleja cez alebo u turbodúchadla nemusí byť vždy spôsobené poruchou samotného turbodúchadla.

Tento problém sa môže objaviť aj pri perfektne repasovanom turbodúchadle, pokiaľ nebude na motore správne nainštalované.

Popíšeme si tu tie najčastejšie problémy, ktoré spôsobujú úniky oleja cez alebo okolo turbodúchadla. Najskôr preverte okolie turbodúchadla, teda vstup a výstup oleja do stredu turbodúchadla. Ťažký alebo nemožný vtok alebo odtok oleja do alebo z turbodúchadla je zárukou jeho poruchy a môže byť spôsobený:

Použitie silikónu na tesnenie, viď vpravo silikón na odtoku z turbodúchadla.

Použitie nevhodného tesnenia v mieste vtoku alebo odtoku oleja, ktoré presahuje cez vstup alebo výstup oleja (nižšie vľavo je zobrazený zúžený prietok vďaka zlému tesneniu).

Ohnutou alebo upchanou rúrkou pre prítok alebo odtok oleja z alebo do turbodúchadla.

Vysokou hladinou oleja v olejovej vani, mierka oleja nie je len indikačná, musíte sa vždy držať v medziach určených výrobcom, väčšie množstvo oleja určite nie je zárukou lepšieho chodu motora alebo predĺženie jeho životnosti, prípadne heslá „nebudem potom musieť dlhšie dolievať olej“!

Zlým technickým stavom motora (mechanické opotrebenie), ktoré spôsobuje zvýšené tlaky v oblasti kľukového hriadeľa, teda v priestore slúžiacemu ako zásoba oleja. Pokiaľ motor tzv. tlakuje (napr. VW 2,5TDi V5 mali problém s hydroreguláciou ventilov, ktoré sa často predreli a potom tlak z priestoru valcov uniká do priestoru, v ktorom je olej, ktorý zase pri zvýšenom tlaku jednoducho niektorým miestom chce von z motora a môže si nájsť cestu práve cez turbodúchadlo).

Znečistený, upchatý alebo inak poškodený systém ventilácie kľukového hriadeľa motora (najmä fi ltr, ktorý je v tomto priestore umiestnený, pozri nižšie).

Celý text si môžete stiahnuť vo forme PDF.