Turbodúchadlo vs. preplňovanie alebo podobné a napriek tomu tak odlišné
Hlavný rozdiel medzi turbodúchadlom a preplňovaním je v spôsobe pohonu. Turbodúchadlá sú poháňané výfukovými plynmi. Preplňovanie je poháňané motorom vozidla pomocou remeňa alebo reťaze pripojeného k vačkovému hriadeľu. Obe zariadenia zvyšujú výkon motora tým, že fungujú ako turbína, ktorá do motora cez sacie potrubie tlačí viac vzduchu. Tento proces sa vysvetľuje a nazýva 'nútené sanie'. Motor s 'prirodzeným saním' je každý motor, ktorý nie je vybavený turbodúchadlom alebo preplňovaním.
Trocha histórie
Turbodúchadlá aj preplňovanie fungujú ako kompresor, ktorý do motora vháňa viac kyslíka. Hlavnými výhodami sú vyšší výkon av prípade turbodúchadla aj vyššia spotreba benzínu. Turbodúchadlo vynašiel v roku 1905 významný švajčiarsky inžinier Alfred Büchi. V priebehu rokov sa turbodúchadlá hojne používali v lodných a leteckých motoroch. Veľmi rozšírené sú aj pri vznetových motoroch používaných na pohon nákladných automobilov, autobusov a ďalších ťažko pracujúcich vozidiel. Prvým sériovo vyrábaným automobilom, ktorý používal turbodúchadlo, bol Chevrolet Corvair z roku 1962. Ďalej sa objavili pri vozidlách Porsche v priebehu 70. rokov 20. storočia. Gottlieb Daimler, geniálny inžinier, ktorý neskôr založil automobilku Mercedes Benz, začal pracovať na prvých verziách turbodúchadiel tým, že si v roku 1885 nechal patentovať spôsob, ako pomocou čerpadla poháňaného prevodovkou vháňať vzduch do motora. Predchádzajúce verzie turbodúchadiel sa používali vo vysokých peciach už v roku 1860. Mercedes uviedol na trh motory Kompressor vybavené preplňovaním v roku 1921.
Turbodúchadlo vs. preplňovanie, ktoré je rýchlejšie?
Preplňovanie má rýchlejšiu odozvu, pretože je priamo riadené rýchlosťou otáčania kľukového hriadeľa vozidla. Funguje neustále, bez ohľadu na to, ako rýchlo idete alebo ako jazdíte.
Čím rýchlejšie sa motor točí, tým rýchlejšie sa točí aj turbodúchadlo, pretože do spaľovacieho priestoru sa tlačí viac vzduchu. Preplňovanie obvykle zaisťuje motoru vyšší výkon v celom prevádzkovom rozsahu motora zhora nadol. Horúce výfukové plyny poháňajú turbodúchadlo a vytvárajú krátke oneskorenie od okamihu otvorenia škrtiacej klapky zošliapnutím plynového pedála. Obvykle trvá niekoľko sekúnd, kým sa výkon roztočí. Turbodúchadlá poskytujú väčší výkon v dolnej alebo hornej časti rozsahu otáčok motora v závislosti od typu použitého turbodúchadla.
Turbodúchadlá sú veľmi obľúbené pri vznetových motoroch, kde sa používajú na výrobu dodatočného krútiaceho momentu potrebného na pohon autobusov a lokomotív. Turbodúchadlá produkujú extrémne množstvo tepla a musia byť mazané rovnakým olejom, ktorý preteká motorom. To predstavuje možný problém s údržbou, pretože olej sa rýchlejšie opotrebováva a treba ho častejšie meniť. Väčšina turbodúchadiel nemusí byť mazaná motorovým olejom. Preplňovanie neprodukuje zďaleka toľko dodatočného tepla ako turbodúchadlo.
Aký vplyv má turbodúchadlo alebo preplňovanie na hodnotu vozidla?
Pri posudzovaní turbodúchadla a preplňovaní z hľadiska udržania hodnoty vozidla je vplyv veľmi malý. Za predpokladu, že osobné alebo nákladné auto obsahovalo turbodúchadlo alebo preplňovanie ako originálnu výbavu, nespôsobuje to, že by si vozidlo držalo svoju hodnotu lepšie alebo horšie. Pokiaľ ste si za preplňovanie alebo turbodúchadlo na svojom vozidle priplatili, udrží si túto hodnotu, až ho pôjdete predať, rovnako ako akákoľvek iná žiadaná výbava.
Svojím spôsobom sú turbodúchadlá a preplňovanie ďalšou vecou, ktorá sa na aute môže pokaziť. Pri starších vozidlách s turbodúchadlom hrozí riziko dodatočnej údržby. Pri niektorých starších modeloch vozidiel vybavených turbodúchadlami išlo o prehrievanie motorov. Ďalšími možnými problémovými oblasťami sú prevodovka a brzdy. Pokiaľ uvažujete o kúpe vozidla s turbodúchadlom, nechajte si tieto položky prezrieť kvalifikovaným mechanikom. Dnešná nová generácia turbodúchadiel býva menej problematická.
Možno do vozidla pridať turbodúchadlo alebo preplňovanie?
Do vozidla môžete pridať systém preplňovania, ktorý sa dodáva na trh, ale ide o veľmi vysoké náklady a pravdepodobne nejde o dobrú investíciu, ktorá by sa vyplatila. Preplňovanie sa vyrába v troch hlavných konfiguráciách známych ako koreňové, dvojskrutkové a odstredivé. Preplňovania sú obvykle štandardnou výbavou mnohých typov závodných vozidiel, kde ide predovšetkým o rýchlosť, av niektorých prípadoch vlastne nebudú legálne pre cestu na ceste.
Dávajte pozor na prípadné záruky na vaše vozidlo, ktoré by mohli byť pridaním preplňovania zrušené. Môžete do svojho vozidla pridať aftermarketové turbodúchadlo, ale aj to je veľmi drahé a pravdepodobne nestojí za čas alebo peniaze navyše. Akákoľvek úspora paliva, ktorú získate pridaním turbodúchadla, bude veľmi malá v porovnaní s tým, koľko bude stáť preplňovanie motora. Museli by ste kúpiť turbodúchadlo, modernizovať palivový systém a prípadne vymeniť riadiaci modul motora, čo je mozog motora. Mohli by ste tiež vymeniť celý motor vo svojom vozidle za model s turbodúchadlom, ale opäť je to veľmi drahá cesta.
Vplyv turbodúchadla vs. preplňovanie na výkon
Turbodúchadlá aj preplňovanie zvyšujú výkon tým, že do motora vstrekujú viac vzduchu. Turbodúchadlo je poháňané výfukovými plynmi, ktoré sú odpadovým produktom, takže bývajú úspornejšie. Preplňovacie turbodúchadlo v skutočnosti potrebuje na svoje roztočenie konskú silu. Tento výkon je obetovaný v prospech vyššieho výkonu. Dodatočný výkon dodávaný preplňovacím turbodúchadlom nie je zadarmo. Odborníci odhadujú, že pridanie preplňovania do motora automobilu zvýši výkon o 30-50 % oproti porovnateľnému automobilu bez preplňovaného motora.
Majte na pamäti, že vzhľadom na to, že preplňovanie pracuje s výkonom motora, odoberá tiež až 20 % energie motora. Výrobcovia automobilov, vrátane Mercedesu, teraz ponúkajú elektrické preplňovania, ktoré sú poháňané elektromotorom na rozdiel od motora vozidla. Ide o relatívne novú inováciu a o tom, ako dobre fungujú, sa stále diskutuje. Pridaním turbodúchadla k motoru automobilu sa tiež zvýši výkon približne o 30-40%. Niektoré vozidlá sú vybavené dvoma turbodúchadlami, pričom jedno je určené na pridávanie výkonu v nižších otáčkach a druhé je zamerané na zníženie výkonového oneskorenia. Pretože turbodúchadlá produkujú extrémne množstvo tepla, sú niektoré z nich vybavené 'medziladičmi'.