• Blog
  • Problém s mazaním turbodúchadla pri motore 1.6 HDi/TDCi (PSA, Ford, Volvo, Suzuki, Mini)

Problém s mazaním turbodúchadla pri motore 1.6 HDi/TDCi (PSA, Ford, Volvo, Suzuki, Mini)

Tento problém sa môže objaviť aj pri perfektne repasovanom turbodúchadle, pokiaľ nebude na motore správne nainštalované.

Popíšeme si tu tie najčastejšie problémy, ktoré spôsobujú úniky oleja cez alebo okolo turbodúchadla. Najskôr preverte okolie turbodúchadla, teda vstup a výstup oleja do stredu turbodúchadla. Ťažký alebo nemožný vtok alebo odtok oleja do alebo z turbodúchadla je zárukou jeho poruchy a môže byť spôsobený:

Vznetový motor DV6 sa vyrába v niekoľkých verziách, líšiacich sa predovšetkým výkonom. Od roku 2003 ho možno nájsť pod rôznymi značkami v mnohých modeloch vozidiel niekoľkých popredných značiek, vrátane Peugeot, Citroen, Ford, Mazda, Volvo, Suzuki, Mini. Pri tomto motore často zlyháva turbodúchadlo, pri ktorom dochádza k zadretiu obežného kolesa v jeho ložisku z dôvodu nedostatočného mazania. Často je rotor poškodeného turbodúchadla skrútený alebo má veľkú radiálnu vôľu, lopatky kompresora sú opotrebované a deformované. Ďalším charakteristickým znakom vyššie uvedené príčiny poškodenia je odskrutkovanie matice zaisťujúce koleso kompresora na hriadeli turbíny (nie je to však pravidlom).

Problém vyplýva z tvorby olejového kalu v systéme mazania motora, ktorý účinne znižuje mazanie spolupracujúcich prvkov. Priamou príčinou môže byť použitie motorového oleja príliš nízkej kvality, dlhé intervaly medzi výmenami oleja (30 000 km) a možný únik výfukových plynov zo vstrekovačov, ktoré prichádzajú do kontaktu s motorovým olejom pod krytom ventilov motora.

Výmenu turbodúchadla u tohto motora sprevádza špeciálny rozšírený servisný postup, ktorého hlavným účelom je dôkladné vyčistenie celého systému mazania motora.

Tvorba olejového kalu vo vnútri mazacieho systému môže byť spôsobená nedostatočným utesnením vstrekovačov paliva. Prefukovanie výfukových plynov z valcov preniká pod veko ventilov a spôsobuje zrýchlenú degradáciu motorového oleja a tvorbu dechtových usadenín alebo spekanie oleja na mazaných plochách. Okrem prepláchnutia systému zmesí motorového oleja a čističa motora môže byť potrebné aj mechanicky vyčistiť plochy pod krytom ventilov a skontrolovať tesnosť sediel vstrekovačov.

Vyššie uvedené pokyny platia predovšetkým pre motory v automobiloch vyrobených do roku 2010. Od decembra 2010 skupina PSA používa upravené tesnenie vstrekovačov.

Celý text si môžete stiahnuť vo forme PDF.