• Blog
  • Poškodenie turbodúchadla

Poškodenie turbodúchadla

Predtým, než obviníte turbo...

Pravdou je, že väčšina "porúch" turbodúchadla je spôsobená vonkajšími problémami. Ak je turbo poškodené, je najdôležitejšie nájsť príčinu skôr, ako nainštalujete nové zariadenie. Použite nasledujúceho sprievodcu, ktorý vám pomôže nájsť pôvod poškodenia.

Štyri hlavné príčiny

  1. Kontaminácia oleja
    a) Znečistenie jemnými časticami
    nemusia byť v oleji viditeľné, ale spôsobuje vydrenie povrchu ložiska a zaoblenie hrán. Konce ložiska kompresora môžu byť často na vnútornom priemere skosené.

    b) Znečistenie veľkými časticami
    Olejové usadeniny môžu spôsobiť poškodenie a hlboké ryhy, ako je ukázané na obrázku. Vnútorný otvor ložiska môže byť tiež poškriabaný, obvykle však v menšom rozsahu. Hriadeľ a ložiská bývajú poškodené o niečo menej, pretože sú z tvrdšieho materiálu. Ľahké poškodenie, zobrazené nižšie vpravo, bolo spôsobené veľkými olejovými usadeninami.
  1. Nedostatok maziva
    a) Prerušované mazanie
    Keď je prívod oleja do turbodúchadla obmedzený (napríklad ak je zle usadené tesnenie, ktoré čiastočne bráni prietoku oleja). Charakterizované extrémnym teplotným sfarbením čapu hriadeľa.

    b) Absolútny nedostatok maziva (výpadok mazania)
    Nedostatok oleja vedie k podobným poškodeniam ako pri prerušovanom mazaní, k totálnemu zničeniu ale dôjde oveľa rýchlejšie. c) Chemická kontaminácia
    Spôsobuje ťažké poškodenie ložiska/hriadeľa a extrémne vysoké teploty. Viditeľné príznaky sú podobné ako pri prerušovanom mazaní. Najbežnejšia príčina je prítomnosť paliva v oleji, ktorá znižuje jeho mazaciu schopnosť (znižuje viskozitu a tým zmenšenie hrúbky olejovej vrsrvy - čo spôsobuje zvýšenie teploty a pripekanie nečistôt na mazaných plochách).
  1. Mimoriadne prevádzkové podmienky
    a) Prekročenie otáčok/pretočenia/nadmernej teploty
    Typické poškodenie je vysoká teplota na ložiskovom čape, kedy olej v podstate horí a "taví" hriadeľ. Zadná časť turbínového kolesa je často mierne prehnutá, obvykle sprevádzaná zvrásnením materiálu - veľmi jasná známka prekročenia otáčok či otáčania.

    b) Prekročenie otáčok
    Môže tiež spôsobiť odpadnutie časti lopatiek turbíny. Poškodenie môže vyzerať podobne ako poškodenie cudzím objektom, ale je často sprevádzané trhlinami na koncoch lopatiek... v extrémnych prípadoch môže dôjsť k roztaveniu. Pri pretočení dochádza k väčšiemu namáhaniu, než s ktorým bolo pôvodne počítané pri návrhu, čo vedie k totálnemu zničeniu turbodúchadla.
  1. Poškodenie cudzím objektom
    a) Pevný cudzí predmet - kompresor
    Toto poškodenie vzniká, keď sa do kompresora dostane cudzí predmet. Objekt môže vniknúť do vstupu kompresora a to spôsobí poškodenie, ktoré môžete vidieť na obrázku vpravo. Piesok a soľ môže zaviniť eróziu a koróziu, eventuálne vedie k zlyhaniu lopatiek.

    b) Mäkký cudzí predmet
    Predstavme si napríklad papierový obrúsok či časť pracovného odevu, ktorý môže spôsobiť poškodenie zobrazené vpravo. Lopatky sú ohýbané dozadu, v extrémnych prípadoch sa môže časť lopatky odtrhnúť z dôvodu únavy materiálu.

    c) Pevný cudzí predmet - turbína
    Ak sa dostane do turbíny, spôsobí poškodenie vstupných lopatiek (viď obrázok). Aj tak malé častice ako je úlomok hrdze alebo karbónu (z potrubia) môže závažne poškodiť tak vysokorýchlostné komponenty.

Celý text si môžete stiahnuť vo forme PDF.