Vírivé klapky v sacom potrubí vznetového motora umožňujú nastavenie prúdenia vzduchu do valcov, čo má pozitívne vplyv na samotný proces spaľovania. Usporiadaním vírivých klapiek je možné prúdenie vzduchu do valcov prispôsobiť konkrétnym podmienkam zaťaženia motora, znížiť množstvo škodlivín pri spaľovaní (čím dokonalejšie spaľovanie, tým nižšie emisie) a tiež pomáhajú optimalizovať výkon motora.
Bohužiaľ, po nejakej dobe môžu vírivé klapky prestať fungovať správne, vzhľadom na ich opotrebenie, karbonizáciu v miestach, kde má dochádzať k pohybu vírivých klapiek, prípadne ich iné poškodenie.
Všeobecne sa poruchy môžu týkať:
- Pohonu vírivých klapiek (ten môže byť pneumatický alebo elektronický)
- Klapky sa zablokujú v priestore, v ktorom sa majú pohybovať
- Klapky sa odlomia
Vzhľadom na to, že sú klapky v sacom potrubí vystavené znečisteniu tzv. karbónom, teda zmesou oleja (napr. unikom cez turbodúchadlo) a výfukových plynov (v systémoch s recirkuláciou výfukových plynov), vytvára sa na klapkách silná vrstva karbónových usadenín.
Najhorším možným scenárom je potom ulomenie vírivej klapky, celej alebo jej časti, ktoré môžu a väčšinou tiež poškodia motor (ventil, piest) a za nimi nasledujúce turbodúchadlo.
Zvlášť sa tieto poruchy vyskytujú pri týchto motorizáciách:
- OPEL, motory Z19DTH / Z19DTH /…
- FIAT 1,9 CDTI / JTD /…
- BMW, Land Rover M47 / M57 / N47 / N57 /…
Nie všetky motory sú takýmito klapkami vybavené, pretože výrobcovia samozrejme nachádzali aj lepší varianty, ako docieliť požadovaných parametrov aj bez tohto „kazítka“. Nájdeme ich tak aj v motoroch od Mercedes-Benz alebo VW Group.
U motorov, ktoré majú vírivé klapky, by mal byť pravidelne kontrolovaný ich stav a stupeň znečistenia.
Samozrejme sa ale stretnete aj s tým, že niektorí vírivé klapky odstraňujú z motorov úplne.
Celý text si môžete stiahnuť vo forme PDF.