Výmena stredu turbodúchadla je niekedy jediné možné riešenie, ako ho opraviť. Stred sa mení kompletne celý a celý sa aj predáva ako náhradný diel.
Čo je stred turbodúchadla?
Každý, kto o turbo niekedy zavadil vie, že sa skladá z dúchadlovej a turbínovej časti. V tej dúchadlové sa točí dúchadlové koleso, ktoré ženie vzduch cez intercooler do motora. V turbínovej skrini by sme zase našli turbínové koleso, ktoré je otáčané silou výfukových plynov, ktoré vychádzajú z motora. Vďaka tomu, že sú obe kolesá na rovnakom hriadeli, využíva sa energia prúdiaceho plynu na to, aby bol motor preplňovaný.
A práve to najdôležitejšie, teda tie rotačné segmenty a ich príslušenstvo - to je stred turba. Obe „vrtule“, ložiská, ložiskové lôžka, v niektorých prípadoch aj komory vodného chladenia, to všetko poskladané dohromady. Výrobcovia to dodávajú ako komplet, všetko je vyvážené a pripravené na montáž.
Najčastejšie príčiny poškodenia ložiskového uzla (CHRA)
- Prirodzené opotrebenie zodpovedajúce najazdeným kilometrom (cca 200-250 tisíc km).
- Mechanické poškodenie (vniknutie cudzieho predmetu, nedostatok oleja, znečistený olej a jeho usadeniny, prasknutie liatinového odliatku, korózia).
- Výpadok mazacej funkcie mediátora (zadretie hriadeľa turbínky).
- Vôľa v radiálnom ložisku. Výpadok mazacej funkcie mediátora (zadretie hriadeľa turbínky).
Ako poznať, že došlo k poškodeniu ložiskového uzla
- Pokles výkonu auta, tzv. "netiahne".
- Motor sa vypne a nejde znovu naštartovať.
- Pískanie motora.
Pískanie motora sprevádzané poklesom výkonu môže značiť vniknutie
cudzieho predmetu cez vstupný otvor pre prívod vzduchu alebo vstupný
výfukový otvor do priestoru turbodúchadla. Práve vniknutím cudzieho telesa
dôjde k rozladeniu optimálneho stavu rotačného sústrojenstva.
Pri moderných turbodúchadlách nedochádza pri vniknutí cudzieho telesa iba k
deformácii turbínového kolesa, ale aj k poškodeniu natáčacích lopatiek.
Sekundárne môže dôjsť aj k poškodeniu regulácie v podtlakovom alebo
elektromechanickom prevedení.
Ako sa stred mení?
Výmena nie je zase až taká zložitá a teoreticky to zvládnete aj doma v garáži. Je ale treba si uvedomiť, že by výmena mala byť spojená minimálne s kontrolou geometrie a jej nastavením, čo už doma jednoducho neurobíte, pretože sú k tomu potrebné veľmi špeciálne a drahé prístroje.
Ak sa do výmeny stredu predsa len pustíte, tak stačí vymontovať turbodúchadlo z auta, odmontovať kompresnú komoru a ste v strede. Vymeníte starý stred za nový stred, upevníte ho, ale ešte predtým skontrolujte geometriu, ktorá sa musí voľne hýbať a pri zatrepaní s turbom musí zvoniť. Rovnako tak nesmie byť žiadna vôľa medzi ovládacím krúžkom a tiahlom regulačného ventilu.
Skúška
Po výmene stredu a namontovaní turbodúchadla späť do auta stačí krátka prechádzka, ktorá by mala ukázať, či ste boli úspešní. Turbo by malo ideálne fungovať tak, že o ňom vlastne ani neviete, pretože sa akusticky ani nijako inak neprejavuje. Nový stred turbodúchadla by mal mať životnosť ako ten pôvodný.