Garrett: Viac ako 65 rokov vedúcej pozície v oblasti turbo technológií
Technológie a inovácie spoločnosti Garrett používajú takmer všetci významní svetoví výrobcovia automobilov, čo viedlo k tomu, že produkty Garrett bolo vybavených približne 100 miliónov vozidiel a ročne bolo uvedených na trh v priemere 100 nových aplikácií pre pohon na plyn, naftu, zemný plyn, elektrinu a palivové články.
Garrettovo dedičstvo
Meno John Clifford Garrett je neodmysliteľne späté s históriou turbodúchadla. Garrettova vášeň pre inžinierstvo a letectvo bola viditeľná už od útleho veku av roku 1928 sa stal 29. zamestnancom spoločnosti Lockheed. Správal však ambície viesť vlastnú leteckú spoločnosť a 21. mája 1936 založil v jednoizbovej kancelárii v Los Angeles spoločnosť Aircraft Tool and Supply Company, neskôr Garrett Supply Company. Koncom tridsiatych rokov bol vyrobený prvý výrobok spoločnosti, celohliníkový letecký medzichladič. V povojnovom období sa Garettovo vizionárstvo a plánovanie vyplatilo a jeho spoločnosť vstúpila na newyorskú burzu. Päťdesiate roky boli v znamení diverzifikácie a expanzie spoločnosti Garrett. Skúsenosti a znalosti spoločnosti v oblasti leteckého dizajnu podporili rozvoj pozemného podnikania firmy – a čoskoro sa Garrett stal synonymom pre zvyšovanie výkonu motorov v automobilovom priemysle.
História turbodúchadiel Garrett
História turbodúchadla Garrett začína v roku 1954, kedy bolo turbodúchadlo s označením T15 spoločnosti Garrett spojené s pásovým vozidlom D9 spoločnosti Caterpillar. Hoci sa prvým sériovo vyrábaným automobilom s turbodúchadlom stal v roku 1962 model Oldsmobile Jetfire Turbo Rocket s príhodným názvom, vplyv tejto technológie sa spočiatku prejavil skôr v úžitkových vozidlách, a to keď si v roku 1967 spoločnosť Deere vybrala pre svoj rad poľnohospodárskych tratí . Až v 90. rokoch 20. storočia sa turbo stalo hlavným a celosvetovým prúdom, keď nová technológia turbín s premenlivou tryskou (VNT) spoločnosti Garrett umožnila modelu Fiat Croma z roku 1991 upravovať prietok výfukových plynov v priamej reakcii na konkrétne požiadavky motora. A keď spoločnosť Volkswagen-Audi spojila technológiu VNT so svojím vznetovým motorom s objemom 1,9 l pri uvedení na frankfurtskom autosalóne v roku 1995, potvrdila sa symbióza medzi preplňovaním turbodúchadlom a vznetovými pohonnými jednotkami s priamym vstrekovaním... a evolúciou.
Turbo ide na masový trh
V oblasti komerčných dieselov sa turbodúchadlá čoskoro objavili v poľnohospodárskych traktoroch značky Deere. Model Garrett® TO4 si nachádzal cestu do stále väčšieho počtu komerčných dieselových aplikácií, pretože výrobcovia motorov rozpoznali vzájomné výhody lepšieho výkonu, vyššieho krútiaceho momentu a vyššej spotreby paliva. V polovici 70. rokov 20. storočia bola éra masovo predávaných turbodúchadiel pre nákladné automobily v plnom prúde – po 30 rokoch je takmer každé úžitkové vozidlo so vznetovým motorom vybavené stále dokonalejšími turbodúchadlami. Pre osobné automobily sa 70. roky ukázali ako zlomové pre priemysel turbodúchadiel.
Sila pódia
Potenciál preplňovania v závodnom prostredí bol rozpoznaný už v 20. a 30. rokoch minulého storočia, kedy proti sebe súťažili vozidlá s kompresorom, ktoré využívali technológiu preplňovania. Dnes turbodúchadlá a e-kompresory pomáhajú premeniť výkon na umiestnenie na stupňoch víťazov a prinášajú trvalé úspechy v najslávnejších závodných súťažiach na svete, ako sú preteky Formule 1, Indy car, FIA World Rally alebo 24 hodín Le Mans. V roku 2017 zaznamenala technológia Garrett Turbo 18. víťazstvo v rade v slávnom vytrvalostnom závode 24 hodín Le Mans a pomohla tímu Porsche Motorsport LMP k tretiemu víťazstvu v posledných troch rokoch. V rokoch 2018, 2019 a 2020 pomohla turbodúchadlová technológia Garrett značke Toyota k víťazstvu v závode 24 hodín Le Mans.
Garrett dnes
Vysoko technicky vyspelé technológie spoločnosti Garrett majú korene vo viac ako 60-ročnej histórii priekopníckych systémov preplňovania benzínových a naftových motorov. Dnes ide však spoločnosť ešte ďalej. Jej špičkové technické riešenia pomáhajú naštartovať novú éru hybridnej elektrifikácie a pohonov na palivové články. Tieto inovácie umožňujú všetkým zákazníkom nastaviť nové merítka vo výkonnosti vozidiel a zároveň riešiť vyvíjajúce sa predpisy v oblasti palivovej účinnosti a emisií výfukových plynov. Sme tiež pripravení na éru prepojených a autonómnych vozidiel, a to vďaka kybernetickej bezpečnosti a prognostickým softvérovým systémom, ktoré vytvárajú bezpečné prevádzkové prostredie.