• Blog
  • Diagnostika turbodúchadla

Diagnostika turbodúchadla


Všeobecný postup výmeny turbodúchadla

Nasledujúci postup je iba doplnkom k príručke pokynov poskytovaných výrobcom vozidla.

Všetky operácie s demontážou, overovanie škôd a inštaláciou turbodúchadla do vozidla by mali byť vykonávané personálom so zodpovedajúcimi technickými znalosťami a špeciálneho vybavenia. Všetky postupy týkajúce sa demontáže, overenia poškodenia a opätovná inštalácia turbodúchadla späť do vozidla by mali vykonávať pracovníci, ktorí majú príslušné technické znalosti a odborné vybavenie. Dodržiavať pokyny výrobcu, používať nástroje odporúčané ním a taktiež dodržiavať bezpečnostné pravidlá. Pred montážou nového turbodúchadla zistiť a odstrániť závadu, ktorá mala priamy vplyv na predchádzajúcom poškodení turbodúchadla. Pri vykonávaní prác súvisiacich s výmenou turbodúchadlá by sa mali používať iba náhradné diely odporúčané výrobcom. Vzhľadom na presnosť nastavenia a náročné pracovné podmienky turbodúchadla je zakázané akékoľvek zmeny piniaceho tlaku na reguláciu samotného turbodúchadla alebo zmeny v softvéri motora ladením atp. (chiptuning) Základom pre bezporuchovú prácu turbodúchadla je pravidelné dodržiavanie servisných intervalov (výmena oleja atp.) s použitím iba originálnych dielov odporúčaných výrobcom.

Návod na výmenu turbodúchadla:
  1. Skontrolujte čistotu celého sacieho systému, z poškodeného turbodúchadla sa do systému môžu zabodnúť jeho poškodené časti, ktoré sa po neodbornej montáži môžu časom odtrhnúť a poškodiť novo vložené turbodúchadlo.
  2. Vymeniť vzduchový filter za originál alebo náhradu schválenú výrobcom vozidla.
  3. Skontrolujte, či je výfukový systém čistý, ak je zablokovaný katalyzátor alebo filter pevných častíc, turbodúchadlo nedosiahne svoju účinnosť a ďalej môže dôjsť k poškodeniu axiálneho ložiska v skrini turbodúchadla. V prípade potreby vymeňte katalyzátor alebo filter pevných častíc. VAROVANIE! Nie je možné odstrániť katalyzátor alebo filter pevných častíc – po odstránení alebo zásahu do týchto prvkov dôjde k strate vzduchotesnosti turbodúchadla a tým dôjde k úniku oleja.
  4. Skontrolujte správne pripojenie a tesnosť vzduchového, podtlakového systému regulujúcu prácu turbodúchadla.
  5. Vymeniť fi lter motorového oleja a olej. Používajte iba oleje s normami predpísaných výrobcom. Viskozita a hustota oleja je nevyhnutnou podmienkou pre udržanie olejového filmu, ktorý má vplyv na životnosť turbodúchadla.
  6. Počas montáže turbodúchadla vždy používajte nové sady tesnení (medené matice a skrutky s príslušnou tvrdosťou), skontrolujte tesnenie skrutiek, všetky úniky a netesnosti sa prejavia zvukmi sirény atp.
  7. Jemne naskrutkujte prívodnú rúrku oleja, vedenie na vypúšťanie oleja by nemalo zostať zaskrutkované.
  8. Pretočte niekoľkokrát motor bez štartovania, aby sa olejový systém napinil do doby, kedy začne prelínať olej medzi prívodnou rúrkou a turbodúchadlom.
  9. Utiahnite momentom prívodnú mazaciu rúrku oleja turbodúchadla podľa pokynov výrobcu
  10. Pretočte niekoľkokrát motor bez štartovania do doby, kedy začne tiecť olej medzi turbodúchadlom a prepadovou rúrkou.
  11. Utiahnite momentom prepadovú rúrku oleja turbodúchadla podľa pokynov výrobcu a naštartujte motor.
  12. Skontrolovať tesnosť všetkých spojov
  13. Vykonajte skúšobnú jazdu.

Celý text si môžete stiahnuť vo forme PDF.