Nič nevydrží večne. Platí to aj pri turbe. Dodržiavaním určitých zásad však môžeme jeho životnosť predĺžiť o niekoľko rokov. Ako ale spoznať, že jeho čas sa už kráti? A dá sa to vôbec odhadnúť? Pre detekovanie odchádzania turba je potrebné zapojiť zrak, sluch a predovšetkým technické znalosti princípu súčinnosti turbodúchadla a motora.
Turbo je hlučné
Počujete niečo zvláštne z motora? Môže to byť až veľmi hlučný zvuk, ktorý vychádza z nadmernej vôle hriadeľa, na ktorom sú turbínové aj kompresorové lopatky. Príčinou onoho zvuku je škrtanie o plochu skrine. Tým sa výrazne opotrebovávajú spomínané materiály a dochádza k poškodeniu turba. Niekedy však stačí vymeniť len klzné ložisko, ktoré môže byť zadreté. Turbo môže tiež pískať, pretože v určitých prípadoch môže turbo dosahovať až veľmi vysoké otáčky 150 000 ot./min. Akákoľvek najmenšia odchýlka vo vyvážení stredu potom môže vyvolať pískavý zvuk. Ako veľmi často nesprávne určenou príčinou pískania turbodúchadla sú netesnosti na vstupe výfukových plynov do turbodúchadla. V prípade, že tesnenie medzi hlavou a zvodmi, prípadne medzi zvodmi a turbodúchadlom (záleží na konštrukcii daného turbodúchadla) nie je dostatočné, začne sa medzi 1800 – 2400 ot/min ozývať veľmi hlasné hlboké húkanie – v takom prípade je nutné najprv správne dotiahnuť od hlavy až po turbodúchadlá za predpokladu, že sú povolené všetky skrutky, ktoré držia pozíciu turbodúchadla. Najčastejšie sa taká príčina objaví po výmene turbodúchadla, kedy nie je použité nové tesnenie, alebo z neznalosti sa dotiahnu najskôr pozičné skrutky turbodúchadla a až po nich skrutky, ktoré spoja hlavu, resp. výfukové zvody s turbodúchadlom samotným. Môže ísť aj o mechanické poškodenie turba, čo sa zistí až odbornou prehliadkou.
Axiálna vôľa
Vôľa môže vzniknúť poruchou ložiska rotora. To je zapríčinené chybne pracujúcim rotorom turba nad hornou hranicou prípustných otáčok. Kolízia nastáva trením rotora so skriňou turba.
Vymieňajte vložku vzduchového filtra
Väčší hluk môže spôsobiť aj zanesenie vložky vzduchového filtra. Tým sa nasáva menší objem vzduchu a prienik nečistôt potom smeruje priamo na rotor turba. V krajnom prípade môže dôjsť až k zničeniu turba.
Turbo prestalo fungovať
V takom prípade je na mieste len nechať opraviť alebo kúpiť nové. Repasovaním svojho turba ušetríte značnú časť peňazí a zároveň dostanete prakticky nové turbo, ktoré vaše auto veľmi dobre pozná. Naša spoločnosť sa zaoberá repasiou turba už mnoho rokov a vždy kladieme dôraz na rýchlosť, kvalitu a cenu. Vrátime vás tak skoro späť za volant vášho automobilu.